Vijf tips voor het versterken van je ‘Qi’

Voeding als medicijn voor gezondheid

achtergrond

In de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM) staat voeding centraal als het medicijn voor een gezond leven. De Chinese gezondheidszorg benadert de mens vanuit het principe dat het gezond blijft in plaats van pas ingrijpen wanneer het ziek is geworden. In het behouden van gezondheid staat goede voeding centraal waarbij in de TCM 5 hoofdregels worden aangehouden;

  1. Eet zoveel mogelijk producten uit de seizoenen.
  2. Pas je porties aan. Een Chinese gezegde is: ontbijt als een keizer, lunch als een generaal en dineer als een bedelaar.
  3. Zorg voor zoveel mogelijk variatie van gezonde producten.
  4. Maak gebruik van de smaken zoet, zuur, zout, bitter, scherp passend bij het seizoen.
  5. Hou rekening met warme (Yang) en koude (Yin) voeding om je spijsverteringssysteem te ondersteunen. Letterlijk maar zeker ook therapeutisch kan bijvoorbeeld een tomaat in een salade Yin zijn (koude voeding) of Yang (warme voeding) door de aanvulling van peper.

Persoonlijk advies voor jouw ‘Qi’

Binnen deze vijf hoofdregels kijkt een TCM-therapeut naar de situatie van de cliënt. Vanuit de intake komt naar voren welke klachten er zijn, welke leefstijl de cliënt hanteert en welk systeem in het lichaam ondersteuning nodig heeft.

De TCM-therapeut schrijft een behandelplan met persoonlijke adviezen. Hierin wordt naast de Chinese diagnose rekening gehouden met de seizoenen en de privésituatie van de cliënt. Het behandelplan is erop gericht om de cliënt zoveel mogelijk in balans te brengen met Yin Qi en Yang Qi. Met een aangepast voedingspatroon gebaseerd op de Chinese hoofdregels geef je jouw lichaam de gezonde basis om jouw ‘Qi’ goed door je lichaam te kunnen laten stromen.

Wellicht vindt je dit ook interessant …

sportblessures, arm, knie, hiel